Ontbijt / bijgerecht, vegetarisch, 1 uur

Januari: appels

Laat je niet misleiden door de naam: dit is geen brood. Het is een variant van bananenbrood met appel. Je kunt dit appelbrood in het weekend maken, en ’s ochtends meenemen als een snel ontbijt voor onderweg. Omdat er vruchten en noten in zitten en geen suiker, begin je de dag goed! Ik heb verschillende ingrediënten gebruikt die ik nog in mijn keukenkastje vond, maar je kunt er een aantal weglaten. De basis bestaat uit appels, dadels, havermout, melk, ei en walnoten.

Wat heb je nodig:

  • 2 grote appels
  • Een handvol rozijnen
  • Kaneel
  • Een zakje bakpoeder
  • 3 dadels, liefst verse
  • 150 gram havermoutmeel (als je geen havermoutmeel hebt, kun je zelf havermout in een vijzel tot meel maken)
  • Twee koppen (amandel)melk
  • Een ei
  • Rijstsiroop of agavesiroop
  • Vanille
  • 60 gram walnoten
  • 50 gram boter
  • Olijfolie
  • 100 gram speltmeel

Appelbrood

Verwarm de oven voor op 180°. Snijd de appels in kleine blokjes. Doe een klein laagje water in een koekenpan en doe daarin de helft van de appelblokjes met wat rozijnen en wat kaneel. Na ongeveer 5 minuten wordt de appel zacht en kun je deze met een spatel een beetje pletten tot moes.

Snijd drie dadels in hele kleine blokjes. Snijd de walnoten in stukjes.

Meng in een kom de helft van de appels met de appelmoes, het bakpoeder, de dadels, het havermoutmeel, de (amandel)melk, het ei, de walnoten, de boter, de olijfolie en het speltmeel. Schenk wat rijstsiroop over het mengsel. Voeg ten slotte wat verse vanille toe. In sommige winkels kun je een klein bakje kopen met merg van vanillestokjes, dan hoef je niet steeds nieuwe vanillestokjes te kopen.

Zet het appelbrood ongeveer een uur. Controleer na ongeveer 45 minuten met een satéprikker of het appelbrood nog vochtig is, anders kan het al eerder uit de oven.