Nagerecht, vegetarisch, ongeveer 50 minuten (+ 30 minuten wachten)

Januari: citroen

Let op: bevat (half)rauw ei

Deze rubriek heb ik toegevoegd, omdat ik recepten met desserts en taartjes heerlijk vind. Vaak zijn taartrecepten alleen niet zo gezond. Maar als ik naar websites ga met gezonde recepten, zie ik daar niet altijd recepten waar ik vrolijk van word. Daarom de tried and tested: van een aantal zoetigheden maak ik de gezonde variant en de ‘traditionele’ variant. Daarna zal een zorgvuldig geselecteerd panel (…) testen welke lekkerder is. Als de gezonde variant lekkerder is, goed nieuws: bijna ongelimiteerd zoetigheden! Als de ongezonde variant lekkerder is, moet je die gewoon af en toe eten en ervan genieten. Als je het zelf maakt, weet je bovendien wat erin zit en heb je er moeite voor gedaan. Dat is wel een lekker taartje waard!

Ik heb kleine testtaartjes gemaakt in kleine taartvormpjes. Voor een hele taart moet je de ingrediënten vermenigvuldigen met zes.

Wat heb je nodig voor de traditionele citroen-meringuetaart:

  • 50 gram roomboter
  • 25 gram kristalsuiker
  • Rasp van een halve biologische citroen
  • Sap van een halve citroen
  • 2 eidooiers
  • 1 eiwit
  • Een beetje poedersuiker
  • 25 gram bloem
De basis voor de gezonde taartbodem: amandelen en dadels

De basis voor de gezonde taartbodem: amandelen en dadels

Gezonde taartbodemKlassieke taartbodem

Begin met het maken van de lemon curd. Daarvoor warm je de suiker met 25 gram roomboter, het citroenrasp en citroensap au bain marie op. Splits een ei en voeg de eidooier toe aan het mengsel. Blijf roeren. Zorg er bij het splitsen voor dat er zo min mogelijk eiwit bij de dooier komt, als je dat opwarmt krijg je witte stukjes die eruitzien als een gebakken eitje. Laat de curd afkoelen.

Maak dan de taartbodem. Daarvoor meng je 25 gram roomboter, een eidooier, wat bloem en wat poedersuiker tot een bal. Laat die bal een half uur afkoelen in de koelkast, afgedekt met een theedoek.

Verwarm de oven voor op 180°. Doe het deeg in de vormpjes, en prik er met een vork wat gaatjes in. Als je steunvulling hebt (bijvoorbeeld wat spliterwten) is het goed die op het deeg te leggen. Anders gaat je deeg rijzen en heb je kans dat het scheurt. Doe het deeg ongeveer 20 – 25 minuten in de oven.

Klop het eiwit op met een mixer. De mixer, de schaal waarin je dit doet en je handen moeten helemaal vetvrij zijn. Maak dus alles even goed schoon met wat afwasmiddel. Als het eiwit bijna opgestijfd is, strooi je er wat poedersuiker overheen.

Haal het deeg uit de oven. Vul de vormpjes met de lemon curd en schep er voorzichtig wat eiwit overheen. Zet het taartje ongeveer 10 minuten in de oven, tot het eiwit een beetje bruin wordt.

Hoe maak je de gezonde variant?

Voor de gezonde lemon curd heb ik alleen de suiker vervangen door een scheut rijstsiroop.

De gezonde taartbodem maakte ik van 3 fijngesneden dadels en een handvol amandelen die ik in een vijzel had fijngemalen. Als je die mengt, kun je het samenknijpen tot een bal. Blijf kneden totdat je een niet-plakkerig mengsel hebt, en doe dat in de taartvormpjes.

Ook de poedersuiker bij het eiwit verving ik voor rijstsiroop.

De test: de gezonde taartbodem is favoriet. De combinatie van dadels en walnoten is echt heerlijk. Volgende keer zou ik iets minder dadels gebruiken, want het was wel erg zoet. De curd met rijstsiroop vond ik moeilijk klaar te maken. Die bleef wat vloeibaarder toen het taartje klaar was, dus dat at minder lekker. Dus de beste combinatie is de taartbodem met dadels met de ongezonde lemon curd. Bij het opgeklopt eiwit merk je niet zoveel verschil tussen poedersuiker en rijstsiroop, dus dan kun je net zo goed rijstsiroop nemen.

Klassiek citroenmeringuetaartje

Klassiek citroenmeringuetaartje

Gezond citroenmeringueetaartje

Gezond citroenmeringuetaartje