Nagerecht, vegetarisch, 20 minuten

Januari bracht mij in Hollandse sferen. Na de boerenkoolstamppot wilde ik ook een traditioneel nagerecht proberen: griesmeelpudding. Ik heb het zelf weleens gegeten toen ik klein was, maar sindsdien eigenlijk nooit meer. Goed nieuws: je kunt griesmeelpudding ook anno 2015 nog gemakkelijk maken. En het is hartstikke lekker!

In de (biologische) supermarkt kun je een pak tarwegries kopen. Griesmeelpudding lijkt een beetje op havermoutpap om te maken.

Wat heb je nodig:

  • 1 liter (amandel)melk
  • 100 gram griesmeel
  • 2 el suiker (of agavesiroop)
  • Een beetje vanille
  • Een biologische citroen

Rasp de schil van de citroen. Doe de citroenrasp, suiker, vanille en melk in de pan op een laag vuurtje en blijf roeren. Breng de griesmeelpudding tegen de kook aan, en blijf roeren totdat je een gladde en opgewarmde pudding hebt. Haal de pan van het vuur. Doe de pudding in een puddingvorm of een kom.

Je kunt de griesmeelpudding warm eten, of een dagje laten afkoelen en dan koud eten. Als je de pudding graag wat luchtiger wilt, kun je een eiwit opkloppen en dat door de pudding mengen.

De griesmeelpudding is lekker met cranberrycompote. Je kunt ook wat rode vruchten opwarmen met water en suiker.